Fram med spåkulan. Nu har det blivit dags att titta in i framtiden. Vilka blir trenderna inom tidningsdesign under 2024? Här är våra topp fem spaningar.
Typografi med kraft
Designers omfamnar djärva och nyskapande typsnitt för att lägga till visuell effekt i tidningslayouter samtidigt som de bevarar läsbarhet och sammanhang. Experimentell typografi utmanar med dynamiska arrangemang och ovanliga placeringar, vilket ger unika visuella relationer och en känsla av energi och nyfikenhet.
Livlig färgpalett
Tidigare års dämpade färgpaletter ersätts av levande färger och iögonfallande gradienter. Årets designlösningar präglas av djärva och energiska färgscheman som framkallar känslor, förbättrar berättande och skapar visuellt slående upplevelser. Ljusa färger och harmoniska blandningar ger en ny och spännande look till tidningsdesignen.
”Årets designlösningar präglas av djärva och energiska färgscheman som framkallar känslor, förbättrar berättande och skapar visuellt slående upplevelser.”
Ren layout
Minimalistiska och rena designval fortsätter att vara en trend, med en fokus på okomplicerade layouter och mycket vitt utrymme. Enkelhet, vitt utrymme och fokus på viktiga element skapar en tidningslayout som är visuellt tilltalande och lättläst.
Fokus på foto
Stora, kraftfulla bilder fortsätter att dominera tidningsdesign, fångar uppmärksamheten och förmedlar kraftfulla berättelser. Oavsett om det är dragbilder på hela uppslag, slående närbilder eller fängslande fotoreportage spelar fotografi en avgörande roll i att fånga läsarens uppmärksamhet och skapa en visuell upplevelse.
Dynamisk grid
En ökning av dynamiska och asymmetriska layoutlösningar, med flytande grid som bryter den traditionella formen. Detta ger visuellt stimulerande kompositioner och visar redaktionell mångsidighet. Dynamiska gridsystem ger designers friheten att experimentera med icke-linjära arrangemang, överlappande element och oväntade placeringar, vilket skapar en känsla av rörelse och energi på sidan och erbjuder en kreativ visuell upplevelse för läsarna.
Läs också:
Sluta fega – öka kontrasterna!