Nyhetsbrev fortsätter att vara på alla kommunikatörers och redaktörers läppar, även om röster nu försiktigt börjar höras om att vi kanske nått ”peak nyhetsbrev”. Oavsett om det är sant eller ej så kommer vi skapa nyhetsbrev lång tid framöver.
Vi frågade Anna Holmquist, expert inom ämnet, om hennes bästa tips för att skapa ett lockande nyhetsbrev.
Hej Anna! Först och främst, vem är du och vad pysslar du med?
– Jag är journalist i botten och grundare av Gazzine som är en journalistisk plattform. Jag ger också ut nyhetsbrevet Tagga Till och har kurser i hur man skapar nyhetsbrev som fungerar.
Vad tror du om nyhetsbrevens framtid? Är det fortsatt vägen framåt eller börjar vi närma oss kulmen?
– Jag ser ett allt större intresse för att använda nyhetsbrev och nyfikenhet kring vilka strategier som fungerar bäst. Jag tror nyhetsbreven kommer att växa som kanal de närmaste åren. Undersökningar visar att konsumenter föredrar att få kommunikation från företag via just nyhetsbrev och inte via andra kanaler.
Vilka är dina fem bästa tips när det gäller att komponera ett nyhetsbrev?
1. – Se till att skapa nyhetsbrev som erbjuder värde till den som ska läsa. Om du exempelvis ger ut ett nyhetsbrev riktat mot bilhandlare bör du sätta dig in i bilhandlarens vardag och utmaningar och skapa innehåll som tydligt adresserar detta. Kanske är det innehåll som hjälper bilhandlaren i dennes jobb, inspiration för att bli en bättre försäljare eller spännande statistik som bilhandlaren kan använda på något sätt?
– Om du inte har möjlighet att skapa så mycket eget innehåll kan du länka till andras innehåll. Genom att kurera det bästa inom ditt område ger du intryck av att vara experten och så länge ditt nyhetsbrev är intressant kommer dina läsare att komma tillbaka.
”Genom att kurera det bästa inom ditt område ger du intryck av att vara experten och så länge ditt nyhetsbrev är intressant kommer dina läsare att komma tillbaka.”
Anna Holmquist, nyhetsbrevsexpert
2. – Gör inte ett tråkigt och säljigt nyhetsbrev. Många gör misstaget att tänka inifrån och ut och fokusera på sälj i sitt nyhetsbrev men det skapar ofta ett rätt ointressant brev för mottagaren. 20% av innehållet kan vara sälj men resten ska vara inspiration, kunskap eller annat innehåll av värde som svarar mot mottagarens utmaningar och intressen. När du tar fram mallen till ditt brev kan du överväga olika typer av format på innehållet. Citat, statistik, 3 frågor till en kund eller en intervju med ditt bolags VD om vilken hans drömbil är (om du alltså gör ett brev riktat till bilhandlaren).
3. – Härma dem som gör bra nyhetsbrev. Samla goda exempel och använd som inspiration till ditt egna brev avseende ton, olika innehållsformat, längd osv.
”Kom dock ihåg att ironi är oerhört svårt att förmedla i brev så var försiktig med det.”
Anna Holmquist, nyhetsbrevsexpert
4. – Lägg ned tid på att hitta din tonalitet i nyhetsbrevet. Våga vara personlig och ha gärna glimten i ögat. Kom dock ihåg att ironi är oerhört svårt att förmedla i textform så var försiktig med det.
5. – Våga länka ut från nyhetsbrevet till sajter som inte är dina egna om länkarna erbjuder ett värde för dina läsare. Så länge du erbjuder värde kommer dina prenumeranter fortsätta läsa.