5 tips för ett lyckat redaktionellt nyhetsbrev

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Redaktionella nyhetsbrev är hett och kan vara en riktigt effektiv kanal för att sprida ditt journalistiska material på och driva trafik till din webbplats.

Med regelbundna utskick får du en effektiv möjlighet att kommunicera med dina läsare och hålla en kontinuerlig kontakt med dem. Vilket blir extra viktigt i en tid när papperstidningens upplagor och utgivningstakt krymper.

Men det gäller också att ditt utskick blir läst.

Så lyckas du med nyhetsbrevet

1. Lägg tid på att skriva ämnesrad
Tiden för att locka till läsning är väldigt knapp i inkorgen. Och ämnesraden är det allra första läsaren ser av ditt nyhetsbrev, tätt följt av den så kallade pre-headern. Så ta dig tid och försök hitta en kort och koncis rubrik i ämnesraden men som ändå är lockande och väcker nyfikenhet. Pre-headern ska du sen använda för att komplettera budskapet ytterligare. Tänk på det som en rubrik och nedryckare till en artikel. Många tjänster låter dig numera A/B-testa ämnesraden i ett och samma nyhetsbrev för att se vilken som funkar bäst.

2. Tänk på hela upplevelsen, inte bara texten
Antagligen vill du att läsaren ska klicka på artiklarna i ditt redaktionella nyhetsbrev så du får trafik till din webbplats. Det gäller dock att få till en tydlig men attraktiv form på ditt nyhetsbrev som lockar till läsning och gör det tydligt vad det är tänkt att läsaren ska göra. Här spelar bilder en stor roll som ingångar för att fånga intresse, så gör medvetna bildval. Självklart ska nyhetsbrevet vara anpassat för att funka lika bra för både desktop och mobil.

3. Skicka regelbundet och håll ut
Det behöver finnas en regelbundenhet i utskicken av dina nyhetsbrev, precis som med utgivningstakten av en tidning. Det gäller dock att hitta en linje mellan att uppfattas som “spammig” eller att skicka så sällan att läsarna hinner glömma bort dig. 

”Ett brev i veckan över ett år är bättre än två brev i veckan i tre månader.”

Det viktigaste är dock att vara konsekvent och hålla ut. Ett brev i veckan över ett år är bättre än två brev i veckan i tre månader. Det finns ingen direkt regel för hur ofta som är rätt, utan man får mäta och testa sig fram. Vilket osökt för oss till nästa punkt.

4. Mät, testa och följ upp!
Nu har du satt ihop alla artiklar till ett helt oemotståndligt nyhetsbrev och skrivit den perfekta ämnesraden. Bara att skicka och se trafiken rulla in. Eller? Antagligen behöver du köra en hel del testande och laborerande innan du hittar det optimala, trafikdrivande nyhetsbrevet för just din målgrupp. Och för att veta vad det är som funkar bra eller inte krävs att man från början sätter upp och mäter trafiken från ditt nyhetsbrev på rätt sätt. De insikter man får från den insamlade datan formuleras sen om till nya beslut som man testar. Repetera.

5. Våga fråga läsarna
Det behöver ju inte alltid vara så svårt att ta reda på vad dina läsare gillar. Fråga dem bara! Ett nyhetsbrev är en väldigt bra kanal för att interagera med dina läsare på ett snabbt och enkelt sätt. Till exempel genom enkäter.

Vad kan vi göra för dig?