Tidningsdesign

Inte konst – tidningsdesign är hantverk

Men hantverk ska också uttrycka känslor och i slutändan är det känslorna som styr. Att börja med ett blankt papper är inte alltid det enklaste, men samtidigt något av det roligaste vi vet. Med det ställer krav på den kreativa processen, och där är det viktigt att du som kund är med.

Att komma överens om vad som är bra och inte är bra när det gäller grafisk formgivning är en utmaning ibland. Men för att alla ska vara med på tåget och vara nöjda och stolta över både utveckling och resultat, har vi en väl inarbetad process som vi tar med oss från start när vi får ett nytt uppdrag.

1. Workshop
2. Spika koncept och innehåll
3. Löpande avstämningar
4. Leverans och nästa steg

Processen inleds ofta med en eller flera workshops för att mejsla ut vad som är viktigast. För oss på Torino handlar det väldigt mycket om att ställa frågor och om att försöka känna av vad du som uppdragsgivare vill förmedla och tycker är viktigt. Ibland är det tydligt, men för många kan det vara svårt att beskriva vad design skapar för känslor, och ännu svårare att förklara varför. Där är vår roll som specialister superviktig.

Efter en gemensam kartläggning av innehåll och syfte ger vi förslag som du får ta ställning till. När rätt riktning är satt har vi tidsbestämda avstämningar regelbundet, för att du ska vara delaktig hela vägen i mål. Vi har insett att det är omöjligt att informera för mycket, för det finns nästan alltid ett stort intresse för alla delar i processen. Och transparens är viktigt för att vi ska komma vidare.

Tidningsdesign och Torino-processen

Att komma överens om vad som är bra och inte är bra när det gäller grafisk formgivning är en utmaning ibland. Men för att alla ska vara med på tåget och vara nöjda och stolta över både utveckling och resultat, har vi en väl inarbetad process som vi tar med oss från start när vi får ett nytt uppdrag.

1. Workshop
2. Spika koncept och innehåll
3. Löpande avstämningar
4. Leverans och nästa steg

Processen inleds ofta med en eller flera workshops för att mejsla ut vad som är viktigast. För oss på Torino handlar det väldigt mycket om att ställa frågor och om att försöka känna av vad du som uppdragsgivare vill förmedla och tycker är viktigt. Ibland är det tydligt, men för många kan det vara svårt att beskriva vad design skapar för känslor, och ännu svårare att förklara varför. Där är vår roll som specialister superviktig.

Efter en gemensam kartläggning av innehåll och syfte ger vi förslag som du får ta ställning till. När rätt riktning är satt har vi tidsbestämda avstämningar regelbundet, för att du ska vara delaktig hela vägen i mål. Vi har insett att det är omöjligt att informera för mycket, för det finns nästan alltid ett stort intresse för alla delar i processen. Och transparens är viktigt för att vi ska komma vidare.

Din utmaning är vårt bränsle

I arbetet med att ta fram en ny tidningsdesign kommer du att stöta och blöta problem och utmaningar. Till exempel, hur mycket plats ska den grafiska profilen egentligen få ta? Vilken gemensam känsla, uttryck och tilltal som bäst går i linje med vad organisation eller företaget står för? Och så vidare.

Att visualisera ett varumärke till en tidningsdesign tycker vi på Torino är en lika intressant utmaning varje gång. Behöver du bolla lösningar på dina utmaningar hoppas vi att du hör gärna av dig!

Vill du veta mer?