Hur bra en text än är spelar det ingen roll om den inte blir läst. Och för att bli läst så måste läsaren få hjälp att hitta in i texten.
En layout bestående av en solid textmassa bjuder inte direkt in till spontan läsning utan behöver så kallade ingångar som fångar läsarens öga och intresse.
Tar man en tryckt tidning som exempel så scannar ögat av uppslaget, men inte uppifrån vänster och sen nedåt höger (som sidor och uppslag är uppbyggda, då det ju är så vi läser) utan vi hoppar lite fram och tillbaka och letar efter intressanta ingångar till innehållet. Något som får oss att fastna och vilja läsa vidare.
Vad är då ingångar? Ja, självklart är det rubrik, ingress och bilder. Men även feta ingångar på vissa stycken, citat, bildtexter, faktarubriker och grafiska element i olika färger som drar ögat till sig och leder läsaren åt rätt håll.
Och det är här vi ofta ser att man slarvar och inte orkar anstränga sig riktigt. Man kanske lägger ner krut på att få till en bra rubrik, ser över ingressen och har en schysst bild till sin artikel. Kanske har man ett citat till artikeln också. Men sen orkar man inte riktigt och skriver bara pliktskyldigt några redovisande bildtexter och faktarubriker, utan att tänka på att det är mer troligt de som får läsaren att hoppa in och läsa texten än något annat…
3 tips för att skapa bra ingångar
1. Treenigheten – Försök skapa tre tydliga fokuspunkter på en sida/uppslag. Du kan testa att kisa med ögonen för att se hur tydligt dessa utmärker sig, om kontrasten mot omgivningen är tillräcklig.
2. Rubrik, inte överskrift – Ett vanligt misstag i redaktionellt arbete är att man misstar överskrifter för rubriker. En rubrik ska fånga läsaren och locka till läsning, medan överskriften bara är redovisande. En rubrik ska exempelvis vara:
– Aktiv. ”Putin anklagar väst för aggressioner”
– Uppmanande. ”Så maxar du julledigheten”
– Allitteration (repetition av samma begynnelsebokstav). ”Liberalerna lovar lägre landstingsskatt”
3. Kärlek till små texter – Lägg krut på att få till även de små texterna på ett uppslag – citat, faktarubriker och bildtexter – så att de blir bra och lockande. De är lätta att glömma bort, men läses ofta först.