Sportig design för Sekotidningen

Redesign

Sekotidningen är medlemstidning för Seko, ett fackförbund inom LO som organiserar omkring 71 000 medlemmar inom de nio olika branscherna Civil, Energi, Försvar, Post, Sjöfolk, Tele, Trafik, Vård samt Väg och ban. Tidningen kommer för närvarande ut fem gånger om året i cirka 115 000 exemplar.

Hösten 2021 fick vi i uppdrag att ta fram ett helt nytt designkoncept för tidningen då formen var över 10 år gammal och ”gått ur tiden”. Tidningen var väldigt fokuserad på nyheter och formen ganska fyrkantig med många block och lite luft, vilket gjorde att den kändes mer som en dagstidning än ett modernt, fackligt nyhetsmagasin. Med tiden hade formen också börjat kännas spretig då stödinsatser gjorts genom åren.

Utifrån läsarundersökningar och diskussioner hade redaktionen kommit fram till några ledord för hur det nya magasinet skulle kännas: 

• Sportigt och fartfyllt utan att bli stökigt
• Robust och trovärdigt utan att bli tråkigt
• Snyggt och proffsigt utan att bli snobbigt

”Torino fångade våra tankar och önskemål till fullo och landade i en design som träffar helt rätt i målgruppen”.

chefredaktör Ewa-Maria Kriegholm

Resultatet blev ett formspråk med tydliga influenser från amerikanska sporttidningar, med robusta element och en typografi som tar för sig utan att tidningen tappar bort den fackliga seriositeten.

– Nya Sekotidningen känns aktuell och kraftfull och det är lättare att skapa slagkraftiga presentationer. Magasinet utkommer med fem nummer per år, med så glest mellan numren har det blivit ett lyft att våra Aktuellt-sidor underlättar kortrapporteringar från sajten i en dynamisk helhet, säger Ewa-Maria Kriegholm.

(Bilderna nedan är från den dummy som vi tog fram till redaktionen.)

Ska vi också jobba tillsammans?

Låt oss boka ett möte!

Christian Gård

Eller skriv ett meddelande