Officerstidningen är medlemstidning för Officersförbundet. Den tryckta tidningen har en upplaga på cirka 21.000 ex och ges ut med 6 nummer per år. Den primära målgruppen är soldater, sjömän eller officerare med en anställning i Försvarsmakten. Under hösten 2018 fick Torino i uppdrag att ta fram en ny form för tidningen samt göra den löpande grafiska produktionen med start våren 2019.
Hösten 2020 var det så dags för Officerstidningen att ta steget fullt ut på nätet och Torino fick uppdraget att utveckla tidningens första redaktionella webbplats – officerstidningen.se.
Önskemålen från kunden var att få en enkel men funktionell webbplats med hög användarvänlighet för besökarna och ett tidseffektivt verktyg för redaktionen att arbeta med.
”Det var viktigt för oss att sajten skulle kännas som en förlängning av tidningen och att den skulle ha ett tilltalande och modernt formgrepp. Jag tycker att Torino lyckades mycket väl med uppdraget! Vi är väldigt nöjda.”
JOSEFINE OWETZ, CHEFREDAKTÖR OFFICERSTIDNINGEN
Webbplatsen är byggd med WordPress i kombination med Elementor och är designad med mobilen som utgångspunkt. Vi ansvarar också för löpande publiceringar, underhåll och vidareutveckling av webbplatsen.
2021 blev officerstidningen.se nominerad till Publishingpriset i kategorin ”Webbtidningar och nättidningar”.
I januari 2023 började vi också att producera och skicka ut nyhetsbrev för Officerstidningens räkning. Sen dess så skickar vi ut två nyhetsbrev i månaden med det senaste från Officerstidningen.se
Under 2024 så var det dags för en uppdatering av webbplatsen. Vi såg över och gjorde förbättringar i struktur, design, kategorier och funktionalitet för att få en ännu bättre och mer lättjobbad webbplats.
Foto övriga bilder: Andreas Blomlöf, Fredrik Jalhed och Emil Malmborg .