SEO-expert: ”Luddiga rubriker utan sökord duger inte”

SEO-expert illustration

Alla är överens om att det bästa sättet att locka till sig engagerade läsare, som ständigt återkommer till din webbplats, är via organisk spridning. Kort sagt – via sökningar på Google. Vi har frågat Göran Ingman, SEO-expert (och tidigare journalist), om hur man ska jobba med sökordsoptimering som tidningsredaktion.

Hej Göran! Vad är det vanligaste felet tidningar gör när det gäller SEO?

– Flera fallgropar finns, men ett vanligt misstag är att man inte har sökord eller sökfraser med i rubriken. Innehållet i rubriken är oerhört viktigt för sökbarheten och att skriva luddiga rubriker utan konkreta sökord duger inte. Rubriker som funkar i print behöver nästan alltid skrivas om för att fungera bra sökmässigt.

SEO-expert Göran Ingman
Foto: Astrid Ingman


– Sedan, för att verkligen lyckas nå ut med artiklar i sökresultatet, bör man tänka på sökord och sökfraser genom hela den publicerade sidan.

– En utmaning är också att redaktioner ofta publicerar många artiklar om samma ämne – och därmed om samma sökord – vilket gör att sidorna konkurrerar med varandra i en sökmotor. Därför behöver man jobba med att bygga ämnessidor kring populära ämnen och se till så att de sidorna rankar högt i sökmotorer.

”Använd Google Trender för att ta reda på vad som är hett inom ditt område.”

Göran Ingman, SEO-expert

Många tidskrifter har små redaktioner. Finns det något enkelt sätt att nå en bra miniminivå trots knappa resurser?

– Om du har knappa resurser men ändå vill få mycket trafik från sökmotorer, då bör du lägga tid på att undersöka vad läsarna verkligen vill ha. Snackisar i samhället är ofta också stora sökningar på nätet, så se till att skriva artiklar om sådana ämnen. Ofta inser man att det folk söker efter också är relevant att skriva om. Du kan till exempel använda Google Trender för att ta reda på vad som är hett inom ditt område.

Finns det något man kan göra med redan publicerade artiklar för att förbättra sina möjligheter att listas bättre?

– Om ni har artiklar som ämnesmässigt har ett långt livsspann, så kallat ”Evergreen Content”, då är det en god idé att regelbundet uppdatera texten. Det ger ofta ett lyft i sökmotorerna.

”Innehåll som skapas av en skribent som kan visa att hon eller han har expertis eller är en auktoritet på sitt ämne, kommer att ranka bättre än annat innehåll.”

Göran Ingman, SEO-expert

Hur ser framtiden för SEO ut? Vad tror du händer med sökmotorernas algoritmer?

– En sökmotor som Google lever på att ge så relevanta svar som möjligt på sökningar som görs, det kommer inte ändras. Men det kommer att bli viktigare för alla som publicerar innehåll på webben att visa för Google att man är en trovärdig källa.

– Google uppdaterade 2018 sina riktlinjer med något som kallas E-A-T, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Syftet är att innehåll som skapas av en skribent som kan visa att hon eller han har expertis eller är en auktoritet på sitt ämne, kommer att ranka bättre än annat innehåll. Helt enkelt för att det med stor säkerhet ger ett mer relevant svar på sökningen. Min bild är att E-A-T inte slagit fullt ut i Sverige än, men att det kommer. Så ett tips till publicister är att läsa på.

Göran Ingman är Nordic SEO Manager på If och har tidigare jobbat med SEO på Sveriges Radio och som konsult i många år. Han är utbildad journalist och brinner lite extra för redaktionella texter.

Ska vi också jobba tillsammans?

Låt oss boka ett möte!

Christian Gård

Eller skriv ett meddelande