Jobba smart med evergreen content – få fler läsare med liten arbetsinsats

Grön återvinningssymbol gjord av tidningspapper

En typisk artikel på webben har enligt studier en medianlivslängd på cirka tre dagar. Artiklar vars popularitet sträcker sig utöver dessa tre dagar anses vara så kallat ”evergreen content” – det vill säga artiklar med ett långt livsspann.

Dessa artiklar är inte knutna till specifika nyhetshändelser och har inget riktigt utgångsdatum. Till exempel kommer en artikel om valet i Sverige sannolikt inte att vara evergreen. Men en guide till riksdagens arbete skulle kunna vara det, eftersom den förblir mer relevant över tid.

Detta innebär att evergreen content lockar läsare organiskt, ofta genom söktrafik eller hänvisningslänkar. Studier har visat att webbplatser kan få mer än 5 % av sina besök tack vare evergreen content. Även om du kanske inte har tänkt på det så har du förmodligen redan ditt egna evergreen content i artikelarkivet.

Att återanvända artiklar som är evergreen kan således hjälpa dig att växa organiskt och nå nya målgrupper. Utan att du behöver börja om från början hela tiden. Därför kommer här tre sätt som du kan återanvända evergreen content på.

”Börja med att uppdatera eventuell gammal information i artikeln och återpublicera den.”

1. Uppdatera högpresterande artiklar i arkivet för nya målgrupper

Använd data från din analysplattform för att hitta artiklar som presterat bra. Ta och titta på till exempel ett helt års data och se om någon artikel fortfarande får uppmärksamhet från din läsare. Börja sen med att uppdatera eventuell gammal information i artikeln och återpublicera den för att få ett lyft i sökmotorerna. Ännu bättre är det om du hittar något som ger sammanhang till en aktuell händelse.

2. Främja evergreen content under lågsäsong

När du har hittat och identifierat äldre artiklar som presterat bra baserat på din data, kan du marknadsföra dem igen under perioder när det är lite lugnare med besökare, medarbetare och nyheter – exempelvis under semestermånaderna. Publicera evergreen content på dina sociala medier och via nyhetsbrev när du har svårt att fylla din webbplats med nya artiklar. 

”Publicera evergreen content på dina sociala medier och via nyhetsbrev när du har svårt att fylla din webbplats med nya artiklar”

3. Skapa nya besökarupplevelser genom att ompaketera artiklar

Använd nya kanaler för att blåsa liv i evergreen artiklar. Att packa om innehåll till nya format kan leda till förnyat intresse och fler besökare till din webbplats. Till exempel kan en serie artiklar bli en e-bok (som du kan ge bort), eller återanvänd innehållet i en artikel till en podd. 

Kolla också om det finns en större berättelse som driver trafik till evergreen artiklarna. Ett exempel från våra produktioner är Officerstidningen där en artikel om artillerisystemet Archer seglade upp på topp 5-listan över mest lästa artiklar nästan 2 år efter publicering. Det berodde på kriget i Ukraina och diskussionen som fördes om Sverige borde skänka Archer till ukrainska armén. När folk googlade på Archer dök Officerstidningens artikel upp högt i sökresultaten. Låt dina läsare vägleda dig!

Så, där har du det. Med de stora mängder innehåll som publiceras dagligen är det viktigare än någonsin för redaktioner att tänka smart på hur man använder artiklar som redan finns för att skapa engagemang hos sina läsare. Att dra nytta av evergreen content är ett sätt att minska arbetsbördan för skribenter och redaktörer men ändå förse besökarna med innehåll som ger resonans.

Läs också: SEO-expert: ”Luddiga rubriker utan sökord duger inte”

Tips: Så jobbar tidningen WIRED med sitt evergreen content

Ska vi också jobba tillsammans?

Låt oss boka ett möte!

Christian Gård

Eller skriv ett meddelande