Ny digital tidning till fackförbundet DIK

DIK är fackförbundet för alla som jobbar eller studerar för att jobba på bibliotek, reklambyråer, på museum och till exempel som kommunikatörer inom det offentliga. Den röda tråden är kultur, kommunikation och kreativ sektor.

Under hösten 2021 gick DIK ut med att de skulle starta en ny digital tidning för att belysa medlemmarnas arbete samt skapa en aktiv plattform för debatt och opinionsbildning. 

Det roliga uppdraget att ta fram och utveckla den nya redaktionella webbplatsen gick till oss på Torino. Med en tight tidplan framför oss – då den nya tidningen helst skulle se dagens ljus i mars 2022, i tid för DIK:s 50-årsjubileum – påbörjade vi arbetet i december 2021. 

Webbplatsen skulle vara enkel i sitt grundutförande för att snabbt komma på plats, men även utbyggbar så att övrig funktionalitet kan komma efterhand. Utseendet skulle vara eget och inte påminna om DIK, då det ska vara en självständig journalistisk produkt. Det skulle också vara lätt att publicera artiklar då redaktionen till en början kommer att bestå av ett fåtal personer och därför var WordPress det CMS som önskades. Det skulle även finnas möjligheter till annonsutrymme samt en nyhetsbrevsfunktion kopplat till DIK:s nuvarande system. 

Torino har stått för både design och utveckling, samt logotyp, och i början av mars 2022 var webbplatsen såpass klar att den nya redaktionen kunde påbörja publicering av artiklar på plattformen. Sen, i slutet av mars, lanserades den nya digitala tidningen som fick namnet Magasin K

Resultatet är en lättskött, men väl fungerande redaktionell webbplats som är byggd med WordPress och Elementor. Formspråket är enkelt och modernt med väl vald typografi som förstärker den redaktionella känslan samt särskiljer webbplatsen tydligt från DIK:s egen grafiska profil

Kan vi hjälpa dig med ett liknande projekt?