Nu har vi lanserat DIK:s nya tidning Magasin K!

Efter flera år utan en egen tidning har fackförbundet DIK:s medlemmar äntligen fått en självständig digital medlemstidning – utvecklad av Torino. 

Under hösten 2021 gick DIK ut med att de skulle starta en ny digital tidning för att belysa medlemmarnas arbete samt skapa en aktiv plattform för debatt och opinionsbildning. ”Nu vill fackförbundet öka synligheten av utvecklingen och villkoren inom kultur, kommunikation och kreativ sektor och startar en digital tidning” stod att läsa i pressmeddelandet som gick ut.

Det roliga uppdraget att ta fram och utveckla den nya redaktionella webbplatsen gick till Torino. 

Arbetsgruppen bestod av byråns designansvarige Christian Gård och webbutvecklare Sofie Olofsson, tillsammans med DIK:s Susanne Claesson, chefredaktör, och Petter Odevall, art director. Med en tight tidplan – då den nya tidningen skulle se dagens ljus i mars 2022, i tid för DIK:s 50-årsjubileum – påbörjades arbetet i december 2021.

– Det allra första steget var ju att få till strukturen på webbplatsen och efter ett idogt skissande i Adobe XD – som är det verktyg vi använder för digitala projekt – så kunde vi skicka klickbara wireframes för brytpunkterna mobil och desktop till kunden redan innan vi gick på julledighet, säger Christian.

”Med Elementor är man mindre låst vid ett wordpresstemas begränsningar.”

Sofie Olofsson, webbutvecklare

Webbplatsen skulle vara enkel i sitt grundutförande för att snabbt komma på plats, men även utbyggbar så att övrig funktionalitet kan komma efterhand. Utseendet skulle vara eget och inte besläktat med DIK:s, då det ska vara en självständig journalistisk produkt. Det skulle också vara lätt att publicera artiklar då redaktionen till en början kommer att bestå av ett fåtal personer och därför var WordPress det CMS som önskades. 

– WordPress är ju världens största CMS så det är välutvecklat och kostnadseffektivt. Och kombinationen med Elementor, som är en smidig och visuell sidbyggare, ger många möjligheter till att skapa en levande sida. Med Elementor är man mindre låst vid ett wordpresstemas begränsningar, säger Sofie Olofsson.

I början av mars 2022 var webbplatsen såpass klar att den nya redaktionen kunde påbörja publicering av artiklar på plattformen. Sen, i slutet av mars, lanserades den nya digitala tidningen som fick namnet Magasin K, efter en namntävling bland förbundets medlemmar. ”K:et i vårt namn står för kultur, kommunikation och kreativ sektor. Men också kunskap och kraft – något som finns i alla de här branscherna”, sa Susanne Claesson i ett pressmeddelande vid lanseringen.

Ska vi också jobba tillsammans?

Låt oss boka ett möte!

Christian Gård

Eller skriv ett meddelande