Torino kändes rätt från första mötet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Hej Karolina Gunnarsson, redaktionssamordnare på nyss redesignade Konsulten.

Grattis till nya formen! Vi säger som sportjournalisten: ”Hur känns det?”
– Det känns såklart jätteroligt att äntligen ha den färdiga produkten i handen! Det är inte en helt enkel process att arbeta fram en ny form men det var verkligen värt den tid och arbete vi lagt ner.

Vad är Konsulten för tidning?
– Konsulten är Sveriges ledande branschtidning inom redovisning, lön och rådgivning. Tidningen ges ut som ett pappersmagasin 4 gånger per år med en upplaga på 10 000 exemplar. I det tryckta magasinet fokuserar vi på nyheter och djupare artiklar som byråporträtt, presentationer av intressanta profiler och faktaartiklar skrivna av våra experter. I den digitala webbtidningen kan våra läsare ta del av nyheter, branschaktuellt, remissvar, erbjudanden och annan branschnytta.

Hur kom det sig att ni valde att vända er till Torino med formgivningen?
– När vi bestämde oss för att ta ett nytt grepp om magasinet ville vi hitta en byrå som kändes modern och där personkemin stämde. Det var viktigt för oss att de vi skulle samarbeta med lyssnade på våra tankar och idéer men också kom med egna förslag både vad gäller layout och det redaktionella arbetet. Vi träffade några olika byråer och med Torino kändes det rätt redan från första mötet.

Vad med den nya formen är du mest nöjd med?
– Oj, svår fråga då jag är nöjd med allt. Men kanske extra nöjd med de olika designelementen som gör att vi får en egen stil och att magasinet numera har tydliga avdelningar som gör det mer lättläst för läsaren.

Och tills sist, vad är det bästa med papperstidningar?
– En bra gjord papperstidning bjuder in till läsning och är perfekt att bläddra i vid fikabordet eller i soffan. Jag är grafisk formgivare i grunden så jag gillar känslan av en nytryckt tidning. Det är något med pappret och doften av trycksvärta.

Vad kan vi göra för dig?